Δικαιώματα επιβατών στις μεταφορές με πλοίο
Η Διεθνής Σύμβαση των Αθηνών και τα τροποποιητικά Πρωτόκολλα αυτής (νόμοι 1922/1991 και 4195/2013) δεν περιέχουν πλήρη ρύθμιση της σύμβασης θαλάσσιας μεταφοράς επιβάτη αλλά ρυθμίζουν μόνο το ζήτημα της ευθύνης του θαλάσσιου μεταφορέα για τις σωματικές βλάβες και το θάνατο επιβάτη καθώς και την βλάβη των αποσκευών των επιβατών. Έτσι, για τα κενά που υπάρχουν (όπως η λειτουργία, η κατάρτιση, η απόδειξη της σύμβασης, η ανώμαλη εξέλιξη της σύμβασης κ.α) θα εφαρμοστούν οι διατάξεις των άρθρων 174-189 ΚΙΝΔ και οι γενικές διατάξεις.
1. Καθυστέρηση ή ακύρωση
Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης, ο μεταφορέας ή ο φορέας που διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό οφείλει να σας ενημερώσει σχετικά με τη νέα εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης και άφιξης εντός 30 λεπτών από την αρχικά προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
Εάν το δρομολόγιο ακυρωθεί, ο μεταφορέας οφείλει να σας προτείνει τις ακόλουθες επιλογές
1. Επιστροφή του ναύλου και, εάν χρειάζεται, δωρεάν επιστροφή στο σημείο όπου ξεκινήσατε το ταξίδι σας, ή
2. Μεταφορά με άλλο δρομολόγιο, υπό παρεμφερείς συνθήκες, προς τον τελικό προορισμό σας, το ταχύτερο δυνατόν και χωρίς επιπλέον επιβάρυνση
3. Ελαφρά γεύματα ή αναψυκτικά ανάλογα με τον χρόνο αναμονής, εφόσον είναι διαθέσιμα ή μπορούν εύλογα να παρασχεθούν στο πλοίο ή στον τερματικό σταθμό
4. Κατάλυμα, αν είστε υποχρεωμένοι να διανυκτερεύσετε - 3 διανυκτερεύσεις κατ' ανώτατο όριο, με κόστος καταλύματος έως και 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση - και μεταφορά προς το κατάλυμα, καθώς και επιστροφή από το κατάλυμα στον τερματικό σταθμό
Αν το δρομολόγιο έφτασε με καθυστέρηση άνω της 1 ώρας στον προορισμό του , δικαιούστε αποζημίωση. Το ποσό της αποζημίωσης εξαρτάται από τη διάρκεια της καθυστέρησης - το ελάχιστο ποσό αποζημίωσης είναι το 25 % της τιμής του εισιτηρίου, έως το 50 % που είναι το μέγιστο.
Δεν δικαιούστε κατάλυμα σε περίπτωση που η ακύρωση οφείλεται σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν για πλοία:
- που μπορούν να μεταφέρουν λιγότερους από 12 επιβάτες
- που έχουν πλήρωμα 3 άτομα το πολύ
- που καλύπτουν διαδρομή μικρότερη από 500 μέτρα (απλή μετάβαση)
- που χαρακτηρίζονται ως ιστορικά
- που πραγματοποιούν εκδρομές και περιηγήσεις σε αξιοθέατα - αν δεν παρέχουν κατάλυμα ή περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις στο πλοίο.
2. Τραυματισμός
Σε περίπτωση θανάτου ή τραυματισμού δικαιούστε αποζημίωση από τον μεταφορέα ή την ασφαλιστική εταιρεία του μεταφορέα ύψους μέχρι 250.000 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (περίπου 300.000€), εξαιρουμένων των περιπτώσεων πέραν του ελέγχου του μεταφορέα (όπως πολεμική πράξη, φυσική καταστροφή, πράξη τρίτου μέρους). Η αποζημίωση μπορεί να φθάσει τα 400.000 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (περίπου 480.000€), εκτός εάν ο μεταφορέας αποδείξει ότι το συμβάν που προκλήθηκε δεν οφείλεται σε δικό του πταίσμα ή αμέλεια.
3. Απώλεια, φθορά ή καθυστέρηση αποσκευών
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά αποσκευών καμπίνας: ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση από τον μεταφορέα ύψους μέχρι 2.250 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (περίπου 2.700€), εκτός εάν ο μεταφορέας αποδείξει ότι το συμβάν που προκλήθηκε δεν οφείλεται σε δικό του πταίσμα ή αμέλεια.
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά αποσκευών, πλην των αποσκευών καμπίνας: ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση από τον μεταφορέα ύψους μέχρι 12.700 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των αποσκευών εντός ή επί των οχημάτων) (περίπου 15.250€) ή 3.375 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (λοιπές αποσκευές) (περίπου 4.050€), εκτός εάν ο μεταφορέας αποδείξει ότι το συμβάν που προκλήθηκε δεν οφείλεται σε δικό του πταίσμα ή αμέλεια.
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά τιμαλφών: ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση από τον μεταφορέα ύψους μέχρι 3.375 Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (περίπου 4.050€)
για απώλεια ή φθορά χρημάτων, διαπραγματεύσιμων αξιογράφων, χρυσού, ασημικών, κοσμημάτων, διακοσμητικών αντικειμένων, έργων τέχνης, εκτός εάν αυτά παραδόθηκαν στον μεταφορέα με συμφωνία για τη φύλαξή τους και υπάρχει ρητή συμφωνία αποζημίωσης.