Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Στις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές ισχύει η διεθνής Σύμβαση του Μόντρεαλ για τη μεταφορά επιβατών και αποσκευών, ενώ μετά την θέση σε ισχύ του Κανονισμού (ΕΚ) 261/2004, οι κανόνες της σύμβασης εφαρμόζονται και μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., αλλά και στο εσωτερικό κάθε κράτους - μέλους (δυνάμει του άρθρου 28 του Συντάγματος), έτσι ώστε διεθνείς και εσωτερικές μεταφορές να ρυθμίζονται ομοιόμορφα με το καθεστώς ευθύνης της Σύμβασης του Μόντρεαλ.
Ακύρωση

Ακύρωση πτήσης υφίσταται όταν η αρχική πτήση δεν εκτελείται και υπάρχει μεταφορά σε άλλη πτήση, όταν το αεροσκάφος επέστρεψε στον τόπο από τον οποίο αναχώρησε, καθώς και όταν προσγειώθηκε σε αεροδρόμιο, το οποίο δεν συνιστά τον τελικό προορισμό του.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, έχετε τα εξής δικαιώματα:
1. Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, και εάν έχετε πτήση ανταπόκρισης, σε πτήση επιστροφής στο αεροδρόμιο αναχώρησης, το συντομότερο δυνατό, ή
2. Μεταφορά με άλλη πτήση στον τελικό προορισμό σας το ταχύτερο δυνατό ή
3. Μεταφορά με άλλη πτήση σε μεταγενέστερη ημερομηνία, όπως σας εξυπηρετεί, υπό παρεμφερείς όρους μεταφοράς, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα θέσεων.
4. Αποζημίωση
Από τη στιγμή που επιλέξετε μία από τις εναλλακτικές λύσεις, δεν θα έχετε πλέον δικαίωμα στις υπόλοιπες. Ωστόσο, μπορεί να διατηρηθεί η υποχρέωση της αεροπορικής εταιρείας να καταβάλει αποζημίωση ανάλογα με την απόσταση και την καθυστέρηση σε σχέση με τον αρχικά προγραμματισμένο χρόνο άφιξης.
Αποζημίωση δεν οφείλεται εάν είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση της πτήσης τουλάχιστον 14 ημέρες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία αναχώρησης.
Αποζημίωση δεν οφείλεται, επίσης, αν ο αερομεταφορέας αποδείξει ότι η ακύρωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
Καθυστέρηση

Εάν φτάσατε στον τελικό σας προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 2 ώρες για απόσταση έως εως 1.500χλμ, 3 ώρες από 1.500 εως 3.500χλμ και 4 ώρες για τις λοιπές αποστάσεις άνω των 3.500χλμ, δικαιούστε αποζημίωση, εκτός αν η καθυστέρηση οφειλόταν σε έκτακτες περιστάσεις.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, έχετε τα εξής δικαιώματα:
1. Βοήθεια κατά την αναμονή σας, που συνίσταται σε γεύματα και αναψυκτικά, ανάλογα με τον χρόνο αναμονής, καθώς και 2 δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις ή ηλεκτρονικά μηνύματα.
2. Επιστροφή αντιτίμου, εάν η πτήση σας καθυστερήσει τουλάχιστον 5 ώρες κατά την αναχώρηση και, εάν έχετε πτήση ανταπόκρισης, να σας προσφέρει επιστροφή στο αεροδρόμιο αναχώρησης, το συντομότερο δυνατό.
3. Αποζημίωση, με ανώτατο όριο τα 4.694 Ε.Τ.Δ. με ισοτιμία σε ευρώ περί τα 5.500€ ανά άτομο. Όμως, αν αποδειχτεί ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε πταίσμα το αεροπορικού μεταφορέα, το όριο αυτό δεν ισχύει και η ευθύνη του σε αποζημίωση είναι απεριόριστη ως προς το ύψος της ζημίας.
Αποζημίωση δεν δικαιούστε αν η καθυστέρηση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις και αν χάσατε πτήσεις ανταπόκρισης λόγω καθυστερήσεων κατά τους ελέγχους ασφαλείας ή αν δεν τηρήσατε την ώρα επιβίβασης στην πτήση σας στο αεροδρόμιο ανταπόκρισης.
Εάν η αεροπορική εταιρεία σάς πρότεινε μεταφορά με άλλη πτήση και φθάσετε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση 2, 3 ή 4 ωρών η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.
Δεν επετράπη η επιβίβαση λόγω υπεραρίθμων κρατήσεων (overbooking)

Εάν προσήλθατε εγκαίρως στον έλεγχο εισιτηρίων με έγκυρη κράτηση και έγκυρα ταξιδιωτικά έγγραφα και δεν σας επιτράπηκε η επιβίβαση λόγω υπεράριθμων κρατήσεων ή για επιχειρησιακούς λόγους, και δεν παραχωρήσατε οικειοθελώς τη θέση σας, έχετε δικαίωμα:
1. Αποζημίωσης
- Για αποστάσεις έως 1.500 χλμ αποζημίωση ύψους 250€
- Για αποστάσεις άνω των 1.500 χλμ. για πτήσεις εντός της Ε.Ε. και για όλες τις άλλες πτήσεις από 1.500 έως 3.500 χλμ. αποζημίωση ύψους 400€, και
- Για αποστάσεις άνω των 3.500 χλμ αποζημίωση ύψους 600€
2. Σε επιλογή ανάμεσα σε επιστροφή του αντιτίμου, μεταφορά σε άλλη πτήση ή νέα κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία. Από τη στιγμή που επιλέξετε μία από τις τρεις αυτές εναλλακτικές λύσεις, δεν θα έχετε πλέον δικαίωμα στις υπόλοιπες δύο. Ωστόσο, μπορεί να διατηρηθεί η υποχρέωση της αεροπορικής εταιρείας να καταβάλει αποζημίωση ανάλογα με την απόσταση και την καθυστέρηση σε σχέση με τον αρχικά προγραμματισμένο χρόνο άφιξης.
3. Βοήθεια, που συνίσταται σε γεύματα και αναψυκτικά, ανάλογα με τον χρόνο αναμονής, καθώς και 2 δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις ή ηλεκτρονικά μηνύματα. Αν δεν σας προσφέρθηκε βοήθεια και πληρώσατε για τα γεύματα, τα αναψυκτικά κ.λπ., η αεροπορική εταιρεία οφείλει να σας επιστρέψει τα έξοδα, εφόσον αυτά ήταν αναγκαία, και εφόσον τους προσκομίσετε όλες τις σχετικές αποδείξεις.
Υποβάθμιση θέσης

Εάν η αεροπορική εταιρεία υποβάθμισε τη θέση σας, δικαιούστε επιστροφή ενός ποσοστού της τιμής του εισιτηρίου σας, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης, ήτοι:
α) 30% για πτήσεις έως 1.500 χλμ
β) 50% για πτήσεις εντός της ΕΕ άνω των 1.500 χιλιομέτρων, και για όλες τις άλλες πτήσεις από 1.500 έως 3.500 χλμ
γ) 75% για τις πτήσεις που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις (α) ή (β), συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων μεταξύ της ΕΕ και των γαλλικών υπερπόντιων διαμερισμάτων.
Εάν 2 ή περισσότερες πτήσεις με ανταπόκριση περιλαμβάνονται σε ενιαίο εισιτήριο, μπορεί να σας επιστραφεί το κόμιστρο για την πτήση για την οποία έγινε υποβάθμιση θέσης και όχι για ολόκληρο το ταξίδι. Η επιστροφή του κομίστρου πρέπει να καταβληθεί εντός 7 ημερών.
Εάν η αεροπορική εταιρεία αναβάθμισε τη θέση σας, δεν μπορεί να σας ζητήσει να καταβάλετε συμπληρωματικό ποσό.
Απώλεια, φθορά ή καθυστερημένη άφιξη αποσκευών

- Για τις παραδιδόμενες αποσκευές ο αεροπορικός μεταφορέας ευθύνεται και δικαιούστε αποζημίωση με ανώτατο όριο τα 1.131 Ε.Τ.Δ. με ισοτιμία περί τα 1.300€ ανά άτομο. Όμως, αν αποδειχτεί ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε πταίσμα το αεροπορικού μεταφορέα, το όριο αυτό δεν ισχύει και η ευθύνη του σε αποζημίωση είναι απεριόριστη ως προς το ύψος της ζημίας.
Ωστόσο, εάν η φθορά προκλήθηκε από ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής, δεν δικαιούστε καμία αποζημίωση.
Σε περίπτωση που μεταφέρετε αντικείμενα μεγάλης αξίας, κρίνεται σκόπιμο να κάνετε μία δήλωση ειδικού ενδιαφέροντος, εκ των προτέρων και το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, και να ζητήσετε, έναντι αντιτίμου, υψηλότερο όριο αποζημίωσης.
Για τις χειραποσκευές δικαιούστε αποζημίωση, μόνο αν αποδείξετε ότι η η ζημία οφείλεται σε σφάλμα της αεροπορικής εταιρείας.
Η καταγγελία πρέπει να γίνει εγγράφως στην αεροπορική εταιρεία εντός 7 ημερών, ή εντός 21 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας εάν έφθασαν με καθυστέρηση.
